TJEJER OCH KILLAR!

SJÄLVFÖRTROENDE.
Många ungdomar i världen har ångest attacker och väldigt dåligt självförtroende. Jag själv är en av dom som har dåligt självförtroende vart jag än är, på fotbollsplan, handbollsplan, skolan och även hemma. Men mamma har alltid stöttat mig på ett helt annorlunda sätt än många andra mammor aldrig skulle göra som jag har förstått nu att det bara har gjort mig stark i längden. När jag gick i 4an så började jag komma in i puberteten och känslorna blev större och större, jag var dööökär i en kille just då.. Men iallafall så började jag lyssna på depp musik om hur pissigt livet kan vara och riktiga självmords låtar och det tröck ner mig ännu mera än vad det borde göra. Jag kunde gråta i flera timmar och det enda mamma sa till mig var "äh skärp dig nu, var stark och res dig upp!" Det låter hemskt just nu men det gjorde så att jag började tänka att vafan, det kanske inte är hela världen och jag borde vara glad för det jag har och inte vara ledsen över det jag inte har. Självklart så stöttade mamma mig när det var något som var riktigt jobbigt för mig och när mamma förstod att det var jobbigt för mig och då lät hon mig att prata ut och hon kramade om mig och hon var en sån där känslosam och en mamma som visade att hon älskade mig. Hon visar alltid att hon älskar mig men på olika sätt som kan uppfattas som att hon inte gör det. Det är jätteviktigt att någon gång få bli omhändertagen på det sättet men inte hela tiden för då lär man sig bara att få gråta och tycka synd om sig själv för minsta lilla och man blir bara svagare som person. I vissa fall så är det inte så jävla synd om dig, det är bara du som överreagerar väldigt mycket och det måste man tänka på innan man börjar trycka ner sig själv på botten.

Så nu vill jag ge er lite tips på hur ni kan förbättra självförtroendet!

1. Ställ dig framför spegeln och se på dig själv och titta på de du tycker om på dig själv och se det positiva och inte de negativa!
2. Lyssna på pepp musik istället för depp, lite techno eller någonting sådant. GLADA LÅTAR! För det gör så att du mår bättre och gör så att du vill och ser möjligheterna med ditt liv och så att du vill gå ut och träffa dina kompisar.
3. Kosta på dig något du vill ha och våga känna dig vacker för jag lovar att folk ser på dig på ett bättre sätt än vad du själv gör!
4. Våga prata med folk och ge dom komplimanger för det kommer du att få tillbaka någongång för alla tycker om en snäll person och ingen som går och gömmer sig. ( jag själv är en sån som kan gömma mig istället för att öppna mig för personer så jag vet hur svårt det kan va men var stark och kom över det)
5. Ta emot komplimangerna du får och stöt inte bort dom för det är de värsta du kan göra.
6. Slösa inte bort din tid på onödiga komentarer utan strunta i dom och våga tycka att det inte alls är så som dom andra säger.
7. Tyck inte att allting känns värdelöst och omöjligt för allt är inte värdelöst och ingenting är omöjligt! Du har någonting i ditt liv som du tycker om och du kan lyckas en dag om du inte tycker att saker och ting är omöjligt!

Det finns så mycket mer som man kan göra för att få bättre självförtroende men det viktigast av allt är att tro på sig själv för annars kommer du aldrig att klara av det!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

.

RSS 2.0